Hoe zet je een social media content kalender op?

Een social media kalender is als de Marie Kondo (Netflix) van je hele social mediastrategie. Het klinkt in eerste instantie als een grote verplichting, maar u kunt er zeker van zijn dat het in de toekomst zal terugbetalen. (Om nog maar te zwijgen van het voorkomen van kleine paniekaanvallen.)

Of het nu gaat om een eenvoudig raster met een paar links, of een op maat gemaakt dashboard dat tientallen feeds kan plannen, uw social media inhouds kalender kan zo eenvoudig of complex zijn als uw brand nodig heeft.

Wat is een social media kalender?

Een social media kalender is een overzicht van je aankomende social media posts. Het kan worden georganiseerd in de vorm van een spreadsheet, Google-agenda of interactief dashboard (als u een app voor beheer van sociale media gebruikt).

Elk item in een social-mediakalender bevat meestal een combinatie van deze elementen:

  • De exacte datum en tijd waarop het bericht live gaat
  • Het social netwerk en account waar het bericht zal worden gepubliceerd
  • De kopie en creatieve middelen van het bericht (foto's video's of text)
  • Links en tags die in de post moeten worden opgenomen
  • Eventuele aanvullende relevante informatie (bijvoorbeeld is dit een Instagram-feedpost of een verhaal?)

Afhankelijk van de reikwijdte van uw social-mediastrategie, kan uw social-mediakalender een of meerdere social netwerken bevatten.

Waarom een social media content kalender gebruiken?

Uw social media marketingdoelen hebben een belangrijk punt gemeen met veel van de andere doelen in uw dagplanner: ze vergen elke dag inspanning en aandacht. Niet alleen als je je geïnspireerd voelt (of om 23.00 uur als al het andere is geregeld).

Door een agenda voor social media bij te houden, kunt u vooruitplannen, uw werk in batches verdelen, multitasking vermijden en al uw creatieve hersengolven noteren voor later.

Eigenlijk is het de beste manier om ervoor te zorgen dat je nooit wanhopig door generieke inspirerende citaten zult scrollen in de hoop ooit iets te vinden om te posten.

Hoe u een agenda voor social media maakt

Er zijn 7 stappen om een effectieve agenda voor social media te maken:

1. Controleer uw social medianetwerken en inhoud

2. Kies uw social mediakanalen

3. Bepaal wat uw agenda moet bijhouden

4. Maak een inhoudsbibliotheek voor uw activa

5. Breng een workflow tot stand

6. Begin met het maken van uw berichten

7. Nodig uw team uit om te beoordelen en gebruik hun feedback om te verbeteren

1. Controleer uw social medianetwerken en inhoud

Een duidelijk beeld ontwikkelen van uw huidige inspanningen op het gebied van social media stelt u in staat verbeterpunten en kansen voor nieuwe inspanningen te identificeren. Een audit is de sleutel tot het verfijnen van uw contentstrategie en het maximaliseren van uw *ROI.

  • Bedrieglijke accounts en verouderde profielen
  • Accountbeveiliging en wachtwoorden
  • Doelen en *KPI's voor elk merkaccount, per platform
  • Uw publiek, hun demografie en persona's
  • Wie is verantwoordelijk voor wat in uw team
  • Uw meest succesvolle berichten, campagnes en tactieken
  • Hiaten, teleurstellende resultaten en mogelijkheden voor verbetering

Besteed wat tijd aan het doornemen van al uw social activa. U kunt er dan zeker van zijn dat u uw vernieuwde social strategie met de beste informatie aanpakt. Dat wil zeggen, de informatie die uniek is voor uw doelgroep, accounts en merk.

2. Kies je social mediakanalen

In de hectiek van de dagelijkse sleur kost het veel moeite om de tijd te vinden om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen. Zou jouw merk iets moeten geven om Instagram threads en zit je publiek wel op Tiktok?

Daarom moet u even de tijd nemen om ervoor te zorgen dat u duidelijk bent over de gebruikers demografiek op het social-media platform.

3. Bepaal welke gegevens uw inhoudskalender voor social media moet bijhouden.

Nu wilt u de informatie en functionaliteit in kaart brengen die deze tool u gaat bieden. misschien begin je fris voor, laten we zeggen, een marathon voor een goeddoel. In dat geval zou een eenvoudige spreadsheet voldoende kunnen zijn. Maar als je een zevenkoppig team leidt met een tiental verschillende evenementen en strategieën, dan wil je iets dat je kan vertellen wie wat doet, wanneer het klaar is, wanneer het is goedgekeurd en wanneer het wordt gepubliceerd - en dan hoe succesvol het was.

  • Platform
  • Datum
  • Tijd (en tijdzone)
  • Kopiëren
  • Visuals (bijv. foto, video, illustratie, infographic, gif, etc.)
  • Link naar assets
  • Link naar gepubliceerd bericht

Voeg ook meer geavanceerde details toe die mogelijk nuttig kunnen zijn. (Je kunt ze later altijd verwijderen als ze overbodig zijn.) Details zoals:

  • Platform-specifiek formaat (bijv. feed post, IGTV, Story, poll, livestream, advertenties’, donatie posts, enz.)
  • De verticale of campagne waaraan het is gelieerd (bijv. productlancering, evenement, jaarlijkse schenkingen, algemene naamsbekendheid, enz.)
  • Geotargeting (dwz is het wereldwijd, Noord-Holland, enz.)
  • Waarde (dwz Is het een kortstondige actuele post of een groenblijvend pronkstuk met een groot budget dat later kan worden gerecycled of geknipt voor onderdelen?)
  • Betaald of biologisch? (Indien betaald, kunnen aanvullende budgetgegevens nuttig zijn)
  • Is het goedgekeurd?
  • Is het geplaatst? (Zo ja, wat is de link waar je het kunt vinden)
  • Analyseer en resultaten (Over het algemeen vertrouwt u op dit niveau van complexiteit waarschijnlijk op uw analysereporten om deze informatie te bevatten en uit te leggen.)

4. Maak een inhoudsbibliotheek voor uw activa

Sommige mensen noemen dit contentbibliotheek of mediabronnendatabases of digitale activabanken. Ongeacht hoe je het noemt, je aanbod van visuele inhoud zou niet op je iPhone moeten staan, of in een aantal bureaubladmappen die zijn gemarkeerd als 'misc social'.

Je kunt Dropbox, Google Drive, het interne netwerk van je bedrijf of op maat gemaakte databasesoftware gebruiken. Een inhoudsbibliotheek voor social media heeft een aantal belangrijke kenmerken:

  • Het is ruim genoeg voor grote bestanden;
  • Het is zowel toegankelijk vanaf je telefoon als vanaf je computer;
  • Het is gemakkelijk te delen met teamleden, maar u kunt vertrouwen op de privacyfuncties;
  • Het biedt koppelingen naar individuele bestanden, zodat u ze in uw agenda kunt zetten (of misschien is het een native interface met uw agenda).

De manier waarop u uw inhoudsbibliotheek instelt, is bijna net zo belangrijk als uw agenda voor social media. Hoe minder u hoeft te zoeken naar activa die u wilt gebruiken hoe beter.

5. Stel een workflow op

Ok, nu je alle mogelijke informatie hebt verzameld, is het tijd om te beginnen met schetsen in de botten van je dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse social media-cadans.

Je moet nadenken over:

  • Hoe vaak je op elk kanaal wilt posten;
  • Wie berichten moet goedkeuren (bijv. uw copy-editor, uw juridische team, uw CEO) en hoe de communicatie daar zal werken;
  • Wat het proces is om te brainstormen over nieuwe inhoud om nog maar te zwijgen over het toewijzen en creëren ervan.

TIP: als je eenmaal een workflow voor sociale media hebt geschetst, overweeg dan om deze op een gemakkelijk toegankelijke plaats te documenteren (bijvoorbeeld een apart tabblad in je agenda-spreadsheet voor social media). Hoe complexer uw team, des te nuttiger het is om definities en processen op te splitsen, zodat u geen teksten van collega's beantwoordt.

6. Begin met het maken van je berichten.

O dit punt zit je waarschijnlijk vol ideeën, toch? Neem even de tijd om door die oude map "misc social" te bladeren en begin met het samenstellen van enkele discrete berichten.

Evalueer tijdens het werken hoe uw agenda aanvoelt. Als het lastig en kieskeurig is, wil je misschien een deel van de details terughalen. Of misschien is het niet gedetailleerd genoeg en moet je een paar kolommen toevoegen.

7. Nodig uw team uit om te beoordelen en gebruik hun feedback om te verbeteren

Nu u de fundamenten van uw organisatie-imperium hebt gevormd, is het tijd om uw werk aan de wereld te onthullen, of in ieder geval aan uw collega's.

Je wilt dat je agenda redelijk intuïtief is, dus stuur een uitnodiging naar de mensen die hem elke dag (of elke dag dat je op vakantie bent) moeten gebruiken.

Vraag hen om het uit te proberen en plan een vergadering voor iedereen om over bevindingen te communiceren. Je zult waarschijnlijk gaten vinden.

  • Heeft iedereen de wachtwoorden die ze nodig hebben?
  • Begrijpen mensen UTM-parameters?
  • Heb je een onverbiddelijke hash-tag gebruiker in je team?
  • Weet iedereen hoe je de high-res infographic die de ontwerper maakte voor stuk van 18 januari voor LinkedIn kan vinden, downloaden en uploaden? Zo niet, kunnen ze er dan gemakkelijk achter komen?

Aan het einde van deze stap zou u een luchtdicht document moeten hebben dat zelfs het nieuwste teamlid kan begrijpen.