Facebook een krachtig hulpmiddel voor verandering!

facebook gebruiken voor non-profitorganisaties

Hoewel de grondbeginselen van het configureren en gebruiken van Facebook voor non-profitorganisaties vrij eenvoudig zijn, zijn er bepaalde nuttige adviezen die u kunt gebruiken om optimale resultaten te bereiken. We zullen het hebben over deze strategieën en over enkele functies waarvan u zich misschien niet bewust was.

1. Maak een strategie‌
Voordat u begint met het plaatsen van inhoud, is het essentieel om een plan op te stellen voor het gebruik van dit specifieke social mediaplatform. Voor meer informatie over hoe u zich kunt registreren voor extra functies en de beste manier om uw pagina te gebruiken, raadpleegt u de onderwerpen op de social impactpagina van Facebook.

Analyseer de kenmerken om te begrijpen hoe pagina's voor non-profitorganisaties presteren en welke activiteiten je met je eigen pagina kunt doen. Begin daarna na te denken over uw aanpak.

Stel uzelf de vraag:

  • Hoe past Facebook in de rest van uw marketingstrategie?
  • Wat zijn de doelen die u met deze pagina hoopt te bereiken? Fondsenwerving? Bewustzijn verhogen? Vrijwilligers werven?
  • Wie krijgt beheerderstoegang tot het account?
  • Wie is je doelgroep?
  • Wat is je kernwaardenset? Wat is het bericht dat u wilt meegeven?
  • Wat zijn uw doelen en hoe gaat u die volgen?

Stel precieze metingen vast voor uw doelstellingen, zoals het aantal 'likes', 'shares' of 'clicks' waar u naar streeft. Bepaal een manier om ze te meten en stel de normen dienovereenkomstig vast. Door dit te doen, kunt u na een bepaalde periode terugkijken naar de analyseresultaten om te zien of u die doelen hebt bereikt.

2. Houd je profiel actueel en bouw het uit‌

Als je slechts een paar kiekjes op je pagina hebt die maanden (of jaren) oud zijn, kunnen mensen aannemen dat de pagina niet actief is en willen ze hem misschien niet volgen. Door je foto's, contactgegevens en andere pagina-onderdelen bij te werken, laat je mensen weten dat je er nog steeds bent. 

Uw pagina is een afspiegeling van uw doel, dus zorg ervoor dat hij er professioneel uitziet en niet in contact staat met andere accounts die u beheert. Het is in strijd met de regels van Facebook om een persoonlijke pagina te gebruiken voor organisatorische doeleinden. 

Mensen moeten je gemakkelijk kunnen vinden, dus zorg ervoor dat je gebruikersnaam en pagina-URL zo dicht mogelijk bij de naam van je organisatie liggen. Idealiter komen uw website en alle sociale media-accounts bovenaan te staan bij een Google-zoekopdracht, omdat Google ze aan u kan koppelen.

Bovendien biedt Facebook de mogelijkheid om verschillende toepassingen aan uw pagina toe te voegen, zodat mensen gemakkelijker met u kunnen communiceren.

3. Ontwikkel uw contentstrategie‌

Om een productieve Facebook-pagina voor je non-profitorganisatie te onderhouden, is het noodzakelijk om consistent te zijn in het plaatsen van inhoud. Voordat je begint, is het essentieel om een strategie uit te stippelen die aangeeft wat voor soort inhoud je wilt delen en hoe vaak je dat wilt doen.

Uw berichten moeten verband houden met uw bedrijf en zijn doelstellingen. Het is net zo belangrijk om de kwaliteit van je berichten te handhaven als om consistent te zijn, dus zorg ervoor dat alles wat je plaatst op de een of andere manier nuttig of leerzaam is.

Facebook biedt een reeks berichttypes die steeds geavanceerder worden. Het plaatsen van afbeeldingen, geschreven materiaal, video's, infographics en links zijn allemaal prachtige concepten. Door al deze alternatieven te integreren, blijft je pagina relevant en fris, in plaats van te stagneren.

Enkele voorbeelden van Facebook-berichten van non-profitorganisaties zijn:

  • Een link naar een artikel dat een medewerker heeft geschreven of waarin uw non-profitorganisatie wordt besproken
  • Een afbeeldingengalerij van uw laatste evenement
  • Korte videoclips van een recent webinar
  • Tekst-, beeld- of video-updates over de dagelijkse activiteiten van uw bedrijf

Links kunnen in het oog springen door de manier waarop ze op Facebook worden gepresenteerd. Linkposts hebben een korte uitleg, een uitgelichte afbeelding en een kop, waardoor ze aantrekkelijk zijn om naar te kijken. Dit kan een nuttige tactiek zijn om op te nemen in uw inhoudsplan.

Als u meer donateurs voor uw non-profit wilt aantrekken, is het belangrijk om in gesprek te gaan met het publiek. Maak je berichten met het doel mensen aan te moedigen tot interactie. Maak het gemakkelijk voor hen om betrokken te raken door een vraag te stellen of hen de kans te geven hun instemming met je boodschap te betuigen door het bericht te liken.

Facebook biedt een breed scala aan keuzes om creativiteit uit te drukken in visuele berichten, zoals citaten, GIF's, foto's, 360-gradenbeelden en video's. Emoji's kunnen ook worden toegevoegd om een bericht aantrekkelijker te maken als het geschikt is. Om deze opties optimaal te benutten, moeten organisaties nagaan hoe ze kunnen worden gebruikt en ze vervolgens integreren in berichten waar dat zinvol is.

Video's zijn de populairste vorm van visuele content, dus het is verstandig om daar geld in te steken. Het Agency Playbook van Twitter stelt dat posts met video-inhoud tien keer meer aandacht krijgen dan posts zonder video. Het is een geweldige manier om kijkers te trekken en kan moeiteloos worden geïntegreerd met posts die meer geschreven materiaal bevatten.

Het is optimaal om iemand te hebben die de Facebook-pagina van uw non-profit onderhoudt, zodat hij of zij met het publiek kan communiceren en een consistente aanwezigheid kan handhaven. In het geval dat dit financieel niet mogelijk is, is het acceptabel om minstens één keer per dag te posten; het doel is om betrokken te blijven en activiteit te tonen.

4. Gebruik de 70/20/10-regel‌

Je berichten zouden ongeveer als volgt moeten zijn:

  • 70% waardeert inhoud. Het meeste van wat u plaatst, moet op de een of andere manier van waarde zijn voor uw communitieleden. Dat betekent niet dat alles wat je post een stapsgewijze handleiding moet zijn. Het moet informatief zijn, maar het kan ook vermakelijk of inspirerend zijn. Houd het relevant voor uw organisatie en maak indien mogelijk de content zelf.
  • 20% gedeelde inhoud. Het delen van inhoud uit andere bronnen kan helpen om stemmen buiten uw organisatie te verheffen die gehoord moeten worden, of het kan mensen gewoon aanzetten tot betrokkenheid. U kunt voor dit doel berichten die u online ziet, opslaan in een speciale map en deze delen als dat nodig is. Door gebruikers gegenereerde inhoud is ook geweldig om te delen.
  • 10% promotionele inhoud. Dit kunnen berichten zijn die reclame maken voor uw evenementen, inzamelingsacties en andere online kanalen zoals een blog. Het is een goed idee om deze tot een minimum te beperken, zodat mensen niet het gevoel hebben dat er de hele tijd aan ze wordt verkocht. Je kunt zelfs overwegen het kopen van non-profitadvertenties op Facebook om je zichtbaarheid te vergroten als je het budget hebt.

Een mix van inhoud geeft je een verscheidenheid aan opties om uit te kiezen, waardoor je minder snel zonder ideeën komt te zitten.

5. Optimaliseer uw Facebook-pagina voor mobiel‌

Ondanks dat je niet zoveel zeggenschap hebt over je Facebook-pagina als wanneer je een eigen website zou hebben, kun je er toch voor zorgen dat deze geoptimaliseerd is voor een mobiele ervaring. De codering van Facebook past de pagina automatisch aan om geschikt te zijn voor mobiele weergave, vooral wanneer mensen de site openen via de app, maar je kunt ook het volgende doen:

  • Grote bestanden voor foto's en video vermijden
  • Gebruik visuals zoals infographics met tekst om informatie over uw onderwerpen uit te leggen
  • Schrijf beknopt

Facebook suggereert dat video's zo moeten worden bewerkt dat ze op het formaat van een mobiel scherm passen, en dat de inhoud zodanig moet zijn dat de kijker ze zelfs met het geluid uit nog kan begrijpen. 

Bovendien is bekend dat gebruikers snel door hun feed scrollen op hun telefoon, dus het is aan te bevelen korte video's van 10-15 seconden te knippen uit langere video's voor weergave in de feed.

6. Kijk of je in aanmerking komt voor de fondsenwervingstools van Facebook‌

Ben je benieuwd hoe Facebook fundraisers werken? Het social mediaplatform biedt non-profits zonder kosten een reeks diensten waarmee ze via Facebook en Instagram geld kunnen inzamelen. Dit omvat de integratie van een donatieknop op de pagina, posts en live video's.

Met de donatieknop kunnen mensen één keer doneren of terugkerende maandelijkse donaties instellen voor uw goede doel. U kunt ook anderen uitnodigen om namens u geld in te zamelen.

Bedrijven moeten door Facebook worden geverifieerd voordat ze toegang kunnen krijgen tot deze tools. Volgens het bedrijf duurt het twee tot drie weken voordat aanvragen worden beoordeeld. Of u in aanmerking komt, hangt ook af van het land of de regio waarin uw non-profitorganisatie is gevestigd.

Organisaties in alle landen moeten als non-profit zijn geregistreerd bij het register van hun land. Facebook geeft een gedetailleerder overzicht van de vereisten en redenen waarom een non-profitorganisatie kan worden geweigerd op hun liefdadigheidstools pagina met veelgestelde vragen.

Als je bent goedgekeurd, kun je Facebook je bankrekeninggegevens geven (het wordt aanbevolen dat je een aparte zakelijke rekening houdt voor u non-profitorganisatie), zodat ze u rechtstreeks kunnen betalen. Zodra ze uw betalingsgegevens hebben, kan Facebook op ingestelde tijden geld aan u uitbetalen via Facebook Payments.

Zodra uw aanvraag is goedgekeurd, voegt u een donatieknop toe aan uw pagina door deze stappen te volgen:

  • Ga naar de Facebook-pagina van uw non-profitorganisatie
  • Klik op de knop 'Toevoegen'
  • Selecteer 'Doe een donatie'. Kies 'Doneren' en klik op 'Volgende'
  • Selecteer 'Doneren via Facebook' (Je moet zijn ingeschreven bij Facebook Payments om dit te laten werken.)
  • Selecteer ‘Voltooien’

Het is een goed idee om je pagina tijdens deze wacht periode uit te rusten met andere widgets en tools. Voeg al je sociale media-accounts en een e-mailadres voor contact toe, zodat mensen weten dat ze een officiële pagina volgen, zelfs als u nog niet bent geverifieerd.

7. Betrek je publiek‌

U hebt tijd besteed aan het maken van berichten die de aandacht van mensen trekken en hun interesse vasthouden, en u weet dat in ieder geval een deel van je gemeenschap met hen zal communiceren. Als ze dat doen, wees actief in de interactie en laat het gesprek niet eenzijdig zijn.

Besteed elke dag tijd aan interactie met mensen op de Facebook-pagina van uw non-profitorganisatie en andere socialmedia-accounts. Bedank hen voor hun vriendelijke opmerkingen en moedig een doordachte, genuanceerde discussie over relevante kwesties aan.

Betrokkenheid van het publiek op Facebook kan het volgende omvatten:

  • Reageren op berichten en opmerkingen
  • Achter de schermen afbeeldingen van een evenement of het kantoor
  • Individuele mensen bereiken
  • Reageren wanneer mensen uw officiële pagina in hun eigen berichten taggen

Door met mensen om te gaan, laat u zien dat er echte mensen achter jouw doel zitten. Mensen waarderen het om erkend te worden voor hun betrokkenheid en het helpt om een stem voor uw organisatie te creëren.

Facebook voor non-profitorganisaties: een krachtig hulpmiddel voor verandering‌

Facebook voor een non-profitorganisatie kan zoveel meer zijn dan een prikbord. Het kan een gemeenschap opbouwen, mensen samenbrengen om meer te bereiken dan ze alleen zouden kunnen, en zelfs dienen als een fonds om geld in te zamelen.

Vergeet niet om het type inhoud dat u plaatst te variëren en regelmatig afbeeldingen in uw posts op te nemen. Afbeeldingen en video - vooral live video - kunnen het heel goed doen op het platform. Zorg vanaf het begin voor een plan en een manier om de statistiekien te meeten die voor u belangrijk zijn.

In het begin lijkt het misschien ontmoedigend, maar het maken en onderhouden van uw pagina is de moeite waard. Als je consequent post, je volgers betrekt en waardevolle en informatieve inhoud levert, heb je binnen de kortste keren volgers.