Facebook een krachtig hulpmiddel voor verandering!

 

Facebook gebruiken voor non-profitorganisaties

Hoewel de basisprincipes van het opzetten en gebruiken van Facebook voor non-profitorganisaties vrij eenvoudig zijn, zijn er enkele praktische tips die je kunt gebruiken om er het meeste uit te halen. We zullen die bespreken en enkele functies die je misschien nog niet kent.


1. Maak een strategie‌

Voordat je begint met posten, is het belangrijk om een plan te hebben voor hoe je deze social media tool gaat gebruiken. Lees de topics van de social impactpagina van Facebook over het gebruik van u pagina, hoe je zich kunt aanmelden voor handige functies en meer.

Bekijk de functies om inzicht te krijgen in hoe non-profitpagina's werken en wat je met je pagina kunt doen. Ga daarna over je strategie nadenken.

Stel uzelf de vraag:

  • Hoe past Facebook in de rest van je marketingstrategie?
  • Wat zijn de doelen die je met deze pagina hoopt te bereiken? Fondsenwerving? Bewustzijn verhogen? Vrijwilligers werven?
  • Wie krijgt beheerderstoegang tot het account?
  • Wie is je doelgroep?
  • Wat is je kernwaardenset? Wat is het bericht dat je wilt meegeven?
  • Wat zijn je doelen en hoe ga je die volgen?

Bepaal specifieke cijfers voor je doelen, zoals hoeveel likes, shares of klikken je probeert te krijgen. Zoek uit hoe je ze kunt meten en stel daar benchmarks op in. Op die manier kun je na een bepaalde tijd terugkijken op je analyses en zien of je die doelen hebt behaald.

2. Houd je profiel actueel en bouw het uit‌

Als je maar een paar foto's op je pagina hebt staan die enkele maanden (of jaren) oud zijn, kunnen mensen denken dat de pagina inactief is en ervoor kiezen om deze niet te volgen. Door uw foto's, contactgegevens en andere pagina-elementen up-to-date te houden, weten bezoekers dat je er bent.

Uw pagina is een weergave van je doel, dus zorg ervoor dat deze er professioneel uitziet en gescheiden wordt gehouden van andere accounts die je beheert. Het is verder in strijd met de richtlijnen van Facebook om een persoonlijke pagina te gebruiken voor organisatorisch werk.

Je wilt dat mensen je gemakkelijk kunnen vinden, dus zorg ervoor dat jij je gebruikersnaam en pagina-URL zo dicht mogelijk bij de naam van uw organisatie houdt. Idealiter word je website en alle social media-accounts bovenaan weergegeven in een Google-zoekopdracht, omdat Google ze allemaal aan u kan koppelen.

Bovendien kunt u met Facebook allerlei widgets aan uw pagina toevoegen om het voor mensen gemakkelijker te maken om met u te communiceren.

3. Ontwikkel uw contentstrategie‌

Het actief houden van uw Facebook-non-profitpagina betekent consequent content publiceren. Voordat je echter begint met het plaatsen van berichten, moet je een inhoudsstrategie bepalen met betrekking tot wat u wilt posten en hoe vaak.

Wat u ook plaatst, moet relevant zijn voor uw organisatie en uw doel. Kwaliteit is net zo belangrijk als consistentie, dus zorg ervoor dat wat u plaatst op de een of andere manier waardevol of informatief is.

Met Facebook kun je meerdere soorten inhoud plaatsen en de opties worden steeds geavanceerder. Afbeeldingen, tekst, video, infographics en links zijn allemaal geweldige ideeën. Door al deze opties toe te voegen, zorgt u voor een verscheidenheid aan inhoud, zodat uw pagina niet oud wordt en up to date blijft.

Enkele voorbeelden van Facebook-berichten van non-profitorganisaties zijn:

  • Een link naar een artikel dat een medewerker heeft geschreven of waarin uw non-profitorganisatie wordt besproken
  • Een afbeeldingengalerij van uw laatste evenement
  • Korte videoclips van een recent webinar
  • Tekst-, beeld- of video-updates over de dagelijkse activiteiten van uw bedrijf

Links kunnen bijzonder aantrekkelijk zijn vanwege de manier waarop Facebook ze opmaakt. Linkposts bevatten een korte tekstbeschrijving, een uitgelichte afbeelding en een kop. Dit maakt de inhoud van dit soort posts visueel aantrekkelijk wat een goede strategie zou kunnen zijn om mee te nemen in uw content strategie.

Hoe meer mensen met je omgaan, hoe meer nieuwe donateurs je voor je non-profitorganisatie aantrekt, dus pas je berichten daarop aan. Geef mensen een reden voor interactie stel ze een vraag of nodig ze uit om een bericht leuk te vinden als ze het eens zijn met wat je zegt.

Met facebook kan je ook creatief aan de slag met visuals, quote-afbeeldingen, GIF's, foto's, 360-graden afbeeldingen en video. Zelfs emoticons kunnen de betrokkenheid bij een bericht vergroten als deze geschikt zijn. Zoek uit hoe elk van deze opties zich leent voor uw organisatie en benut ze dienovereenkomstig.

Video is de koning van visuele inhoud, dus overweeg om erin te investeren. Volgens Twitter's Agency Playbook, berichten met video-inhoud krijgen tien keer zoveel betrokkenheid als die zonder. Het is een enorme aandachtstrekker en gemakkelijk te plaatsen naast meer op tekst gebaseerde berichten.

Als u kunt, wijs dan een personeelslid toe aan het beheer van de Facebook-pagina van je non-profitorganisatie, zodat ze contact kunnen leggen met leden van de gemeenschap en de zaken consistent kunnen bijhouden. Als dat niet binnen uw budget past, is het prima om één bericht per dag te plaatsen. Het doel is om elke dag iets te doen om te laten zien dat je actief bent.

4. Gebruik de 70/20/10-regel‌

Je berichten zouden ongeveer als volgt moeten zijn:

  • 70% waardeert inhoud. Het meeste van wat u plaatst, moet op de een of andere manier van waarde zijn voor uw communitieleden. Dat betekent niet dat alles wat je post een stapsgewijze handleiding moet zijn. Het moet informatief zijn, maar het kan ook vermakelijk of inspirerend zijn. Houd het relevant voor uw organisatie en maak indien mogelijk de content zelf.
  • 20% gedeelde inhoud. Het delen van inhoud uit andere bronnen kan helpen om stemmen buiten uw organisatie te verheffen die gehoord moeten worden, of het kan mensen gewoon aanzetten tot betrokkenheid. U kunt voor dit doel berichten die u online ziet, opslaan in een speciale map en deze delen als dat nodig is. Door gebruikers gegenereerde inhoud is ook geweldig om te delen.
  • 10% promotionele inhoud. Dit kunnen berichten zijn die reclame maken voor uw evenementen, inzamelingsacties en andere online kanalen zoals een blog. Het is een goed idee om deze tot een minimum te beperken, zodat mensen niet het gevoel hebben dat er de hele tijd aan ze wordt verkocht. Je kunt zelfs overwegen het kopen van non-profitadvertenties op Facebook om je zichtbaarheid te vergroten als je het budget hebt.

Een mix van inhoud geeft je een verscheidenheid aan opties om uit te kiezen, waardoor je minder snel zonder ideeën komt te zitten.

5. Optimaliseer uw Facebook-pagina voor mobiel‌

Ook al heeft u niet zoveel controle over uw Facebook-pagina als over een speciale website, u kunt deze toch optimaliseren om goed te werken op een mobiel apparaat.

De code van Facebook zorgt er al voor dat pagina's zich aanpassen aan mobiele weergave, vooral als mensen de app gebruiken om te browsen, maar je kunt ook:

  • Grote bestanden voor foto's en video vermijden
  • Gebruik visuals zoals infographics met tekst om informatie over uw onderwerpen uit te leggen
  • Schrijf beknopt

Facebook beveelt ook aan uw video’s bij te snijden zodat ze op een mobiel scherm passen en maak inhoud die kan worden bekeken met het geluid uit en toch de boodschap overbrengt.

Mensen scrollen ook sneller door op mobiel dan op een desktop, dus probeer korte clips van 10-15 seconden van langere video's te bewerken om in-feed weer te geven.

6. Kijk of je in aanmerking komt voor de fondsenwervingstools van Facebook‌

Je vraagt je misschien af, hoe werken Facebook-inzamelingsacties? Het platform biedt gratis tools die non-profitbedrijven kunnen gebruiken om geld in te zamelen op Facebook en Instagram. Deze omvatten een donatieknop die is toegevoegd aan uw pagina, berichten en live video's.

Met de donatieknop kunnen mensen één keer doneren of terugkerende maandelijkse donaties instellen voor uw goede doel. U kunt ook anderen uitnodigen om namens u geld in te zamelen.

Bedrijven moeten door Facebook worden geverifieerd voordat ze toegang kunnen krijgen tot deze tools. Volgens het bedrijf duurt het twee tot drie weken voordat aanvragen worden beoordeeld. Of u in aanmerking komt, hangt ook af van het land of de regio waarin uw non-profitorganisatie is gevestigd.

Organisaties in alle landen moeten als non-profit zijn geregistreerd bij het register van hun land. Facebook geeft een gedetailleerder overzicht van de vereisten en redenen waarom een non-profitorganisatie kan worden geweigerd op hun liefdadigheidstools pagina met veelgestelde vragen.

Als je bent goedgekeurd, kun je Facebook je bankrekeninggegevens geven (het wordt aanbevolen dat je een aparte zakelijke rekening houdt voor u non-profitorganisatie), zodat ze u rechtstreeks kunnen betalen. Zodra ze uw betalingsgegevens hebben, kan Facebook op ingestelde tijden geld aan u uitbetalen via Facebook Payments.

Zodra uw aanvraag is goedgekeurd, voegt u een donatieknop toe aan uw pagina door deze stappen te volgen:

  • Ga naar de Facebook-pagina van uw non-profitorganisatie
  • Klik op de knop 'Toevoegen'
  • Selecteer 'Doe een donatie'. Kies 'Doneren' en klik op 'Volgende'
  • Selecteer 'Doneren via Facebook' (Je moet zijn ingeschreven bij Facebook Payments om dit te laten werken.)
  • Selecteer ‘Voltooien’

Het is een goed idee om je pagina tijdens deze wacht periode uit te rusten met andere widgets en tools. Voeg al je sociale media-accounts en een e-mailadres voor contact toe, zodat mensen weten dat ze een officiële pagina volgen, zelfs als u nog niet bent geverifieerd.

7. Betrek je publiek‌

U hebt tijd besteed aan het maken van berichten die de aandacht van mensen trekken en hun interesse vasthouden, en u weet dat in ieder geval een deel van je gemeenschap met hen zal communiceren. Als ze dat doen, wees actief in de interactie en laat het gesprek niet eenzijdig zijn.

Besteed elke dag tijd aan interactie met mensen op de Facebook-pagina van uw non-profitorganisatie en andere socialmedia-accounts. Bedank hen voor hun vriendelijke opmerkingen en moedig een doordachte, genuanceerde discussie over relevante kwesties aan.

Betrokkenheid van het publiek op Facebook kan het volgende omvatten:

  • Reageren op berichten en opmerkingen
  • Achter de schermen afbeeldingen van een evenement of het kantoor
  • Individuele mensen bereiken
  • Reageren wanneer mensen uw officiële pagina in hun eigen berichten taggen

Door met mensen om te gaan, laat u zien dat er echte mensen achter jouw doel zitten. Mensen waarderen het om erkend te worden voor hun betrokkenheid en het helpt om een stem voor uw organisatie te creëren.

Facebook voor non-profitorganisaties: een krachtig hulpmiddel voor verandering‌

Facebook voor een non-profitorganisatie kan zoveel meer zijn dan een prikbord. Het kan een gemeenschap opbouwen, mensen samenbrengen om meer te bereiken dan ze alleen zouden kunnen, en zelfs dienen als een fonds om geld in te zamelen.

Vergeet niet om het type inhoud dat u plaatst te variëren en regelmatig afbeeldingen in uw posts op te nemen. Afbeeldingen en video - vooral live video - kunnen het heel goed doen op het platform. Zorg vanaf het begin voor een plan en een manier om de statistiekien te meeten die voor u belangrijk zijn.

In het begin lijkt het misschien ontmoedigend, maar het maken en onderhouden van uw pagina is de moeite waard. Als je consequent post, je volgers betrekt en waardevolle en informatieve inhoud levert, heb je binnen de kortste keren volgers.