Waarom jouw non-profit organisatie marketing nodig heeft

Als uw non-profitorganisatie slechts af en toe haar website verandert en een jaarlijks benefietevenement houdt, dan maakt u geen gebruik van de belangrijke kansen die er zijn. Het opzetten van een regelmatige marketingstrategie is even essentieel voor de uitbreiding en duurzaamheid van een non-profit organisatie als voor elk ander bedrijf. Een onbaatzuchtige organisatie kan niet veel betekenen als mensen haar niet kennen en geen hulp toezeggen. Uw non-profit moet solide contacten leggen met weldoeners, vrijwilligers, de media en zelfs overheidsorganisaties om haar doel met succes te bereiken.

Consistente marketing is net zo essentieel voor het laten groeien en behouden
van een non-profit organisatie als voor andere bedrijven.

Zelfs de meest altruïstische organisatie kan niet veel goeds doen, tenzij mensen ervan weten en ze hier steun van genieten. Uw non-profitorganisatie heeft sterke relaties nodig met donateurs, vrijwilligers, de media en zelfs overheidsorganisaties om haar missie effectief uit te voeren.

Marketing, wanneer goed uitgevoerd, helpt uw non-profitorganisatie:

  • Verspreid uw boodschap en mission statement
  • Breng nieuwe donateurs en nieuwe inkomsten binnen
  • Vergenoeg huidige donateurs door je succes te laten zien
  • Sterke relaties aangaan met andere organisaties en overheidsinstanties
  • Krijg bekendheid in de media
  • Breng je publiek op de hoogte van belangrijke evenementen en ander nieuws
  • Bereik meer mensen met het werk dat je doet

Het inzetten van een strategie voor social media marketing is een betaalbare manier om nieuwe donateurs aan te trekken en erkenning en zichtbaarheid te kweken. Platforms zoals Facebook en Instagram kunnen een manier zijn om toegang te krijgen tot een groot aantal mensen die geïnteresseerd zijn in uw organisatie.

In plaats van te proberen actief te zijn op elk social-mediaplatform dat er is, identificeer je de twee of drie platforms waar de doelgroep het meest waarschijnlijk wordt gevonden. Richt daar vervolgens alle energie en marketinginspanningen op.

Het beste van deze vorm van marketing is dat social media geen fysieke grenzen kent. Je kunt contact maken met mensen in je eigen achtertuin of die aan de andere kant van de wereld, zodat je het bereik van uw non-profit organisatie kunt vergroten.