Social media is een druk landschap. Het kan zelfs voor grote bedrijven moeilijk zijn om het lawaai te doorbreken, laat staan voor een non-profitorganisatie die met een beperkt budget werkt. Maar het is nog steeds mogelijk.
Als u een non-profitorganisatie runt, vraagt u zich misschien af of het de moeite waard is om tijd te investeren in een social mediastrategie en het opbouwen van een online aanwezigheid. Het antwoord is ja - investeren in social media marketing kan de tijd die u eraan besteedt zeker waard zijn.
Er is een reden dat 93% van de NGO's wereldwijd een Facebook-pagina heeft. Vanaf het eerste financiële kwartaal van 2021 was Facebook het grootste social media platform met ongeveer 2.85 miljard maandelijks actieve gebruikers wereldwijd. Als uw non-profitorganisatie niet op het platform staat, mist u de kans om met deze mensen in contact te komen/ hun je verhaal te vertellen.
Wat zijn de voordelen van Facebook voor non-profitorganisaties?
Het korte antwoord? Heel veel. Door Facebook voor non-profitorganisaties te gebruiken, kun je je boodschap op zowel lokaal als (indien nodig) wereldwijd niveau verspreiden.
Met social media kunt u alles doen, van het vergroten van de naamsbekendheid tot het hosten van virtuele evenementen.
Bewustzijn vergroten
Op Facebook laat je mensen niet alleen weten wie je bent, maar het helpt je organisatie ook om mensen bewust te maken van zaken die ertoe doen. Social media kan een krachtige megafoon zijn die verre gemeenschappen kan bereiken en informeren. Mensen die misschien anders uw doel nooit hadden gehoord of gezien.
Dit kan van alles zijn, van het hoofddoel van uw organisatie tot nuttige evenementen en inzamelingsacties die u heeft gepland.
Gemeenschap opbouwen
Je non-profit Facebook-groep of -pagina kan een plek worden waar gelijkgestemde mensen kunnen samenkomen die een verlangen hebben om te helpen. Hoe meer uw basis groeit, hoe groter de impact van uw organisatie kan zijn.
Op uw pagina kunnen andere mensen, zoals bijvoorbeeld sprekers en mentoren, ook contact maken met je community en advies delen via videochat of via een geschreven artikel. Vervolgens kunnen die mensen ook via hun eigen online platforms de bekendheid van uw zaak weer vergroten.