Collecteren en werven tijdens Covid-19. Waar liggen de kansen?
Voor non-profit organisaties zijn donateurs en leden van groot belang. Zonder hen én de donaties die ze leveren hebben vele non-profit organisaties geen bestaansmogelijkheid. Om het aantal donateurs en leden, met de bijbehorende donaties, te vergroten zijn er verschillende mogelijkheden. Zo kan er met advertenties in kranten en tijdschriften, reclames op TV of door middel van werven op straat een grote groep mensen bereikt worden. Maar bereik je via deze manieren wel je ideale doelgroep?
Daarnaast zijn er natuurlijk de collecte weken en grote events waar gecollecteerd kan worden. Helaas vallen deze grotendeels weg door de Covid-19 crisis. En zeg nou zelf, adverteren in kranten, tijdschriften en op TV is zo 2017…
Er valt dus een groot gat, wat grote risico’s voor velen organisaties betekent. Maar door alle veranderingen die het met zich mee brengt zijn er ook veel kansen ontstaan. Dit sluit perfect aan bij het Chinese woord voor crisis, het bestaat namelijk uit de twee tekens “gevaar & kans”. En zoals Winston Churchill al zei, “Never let a good crisis go to waste”.
Hoe doe je dit dan en waar kan je op inspelen?
Als eerst is het belangrijk om te zien wat er gebeurt onder de mensen. In het geval van de covid-19 crisis komen mensen minder buiten, werken meer thuis, hebben meer tijd beschikbaar, zijn meer online en ze hebben minder sociaal contact.
Daarbij is het al langere tijd gaande dat de mensen steeds minder, zoals vroeger wel nog, op straat komen voor een uitje. Veel mensen hebben haast en ook als je ze thuis bezoekt krijg je vaak te horen dat je ze ‘lastigvalt’. Maar wat wil de doelgroep dan wel? Hoe bereik je ze in hun omgeving op een prettige manier? Hoe zorg je ervoor dat ze de tijd voor je nemen?
Wij zetten een aantal mogelijkheden voor jou op een rijtje:
Hoe gaat dit in de praktijk?
Speciaal ontwikkelde actiepagina’s – Dit zijn pagina’s op je eigen site of op de site van een derde partij waar specifiek gericht wordt op één enkele actie. Vaak is het erg krachtig dit te gebruiken als landingspagina voor het verkeer dat naar de website aangetrokken wordt! Let bij het maken van een dergelijke pagina op de volgende punten:
Tikkie actie (zoals bijvoorbeeld het Fonds GehandicaptenSport) – Het is sinds een poosje mogelijk om met Tikkie een actie op te zetten voor goede doelen. Dit is een erg laagdrempelige manier van collecteren, doordat de Tikkie binnen een groep mensen gedeeld kan worden. Zo zou je in je eigen kring kunnen beginnen via e-mail en social media. Waarna je de boodschap “stuur hem door” mee geeft waarmee je in de kringen van andere mensen terecht kan komen.
Online collectebus – Als vervanging op de normale fysieke collectebus is het nu op veel platformen (zoals Kentaa, Doneeractie en Geef) mogelijk een digitale crowdfundings actie mogelijk. Dit wordt vaak een online collectebus genoemd. Je bied dan als doel de mogelijkheid aan individuele personen om een collectebus aan te maken. Deze “bus” kunnen ze delen in hun kring om zo geld op te halen wat naar het doel gaat waarvoor ze collecteren.
Acties op social media – De kracht van social media wordt steeds duidelijker. Het is bij de meeste mensen een vast deel van hun dagelijkse routine. Kijk maar eens om je heen bij de dokter, het openbaar vervoer of in een restaurant. Overal zitten mensen met hun telefoon in de hand te scrollen door hun tijdlijn. En vooral nu in deze periode, waarin mensen meer thuis zijn is het erg verleidelijk om toch even snel te kijken of je niks gemist hebt.
Hier liggen dus veel kansen voor goede doelen en bedrijven om te connecten met hun achterban en doelgroep. Dit kan dan op de volgende manieren:
Het merendeel van de bovengenoemde manieren vloeit perfect in elkaar over. Zo kun je via jouw eigen pagina berichten delen om met jouw volgers in contact te blijven. Deze berichten kunnen echter ook in bestaande groepen, zoals Nederland wordt wakker of healhty lifestyle, gedeeld worden. Hiermee vergroot je de groep mensen die de boodschap te zien krijgen. Dit kan natuurlijk ook gedaan worden met deelacties en challenges. Wanneer jouw bericht dan weer door iemand geliked of gedeeld wordt krijgen de mensen, die degene die het bericht liked of deelt volgen, het weer in hun tijdlijn te zien. Als laatste is het natuurlijk super krachtig om gebruik te maken van influencers en ambassadeurs. Deze hebben van zichzelf al een grote groep volgers en zijn daardoor perfect om een boodschap uit te dragen aan een groot publiek.
Via bovenstaand genoemde manieren kan je gigantisch goed in contact komen met jouw potentiële doelgroep. Maar wat doe je dan als ze eenmaal in jouw bestand zitten? Want zoals altijd gezegd wordt: “het is 10x makkelijker om een bestaande klant opnieuw te laten kopen als een nieuwe aan te wenden”. Dit geld natuurlijk ook voor donateurs. Het zit hem dan vooral in het stukje warme klant/donateur tegenover een koude klant/donateur. In andere woorden: zijn ze al bekend met jou of niet.
Email marketing is hier een uitgelezen kans voor. Ideaal om in contact te blijven met klanten of donateurs. Dit zorgt er namelijk voor dat ze aan je blijven denken (top of mind) en dus eerder geneigd zijn om over jou te vertellen bij kenmissen en vrienden. Maar hoe laat je deze lijst nou groeien? Hier gaan we een andere keer dieper op in want dat wordt nu te veel. Voor nu kunnen we je aanraden om in jouw onlinecommunicatie de doelgroep te leiden naar een nieuwsbrief of iets dergelijks (LET OP, noem het geen nieuwsbrief! Daar hebben de meeste mensen geen interesse meer in). Maak het aantrekkelijk, want mensen geven niet zomaar hun contact gegevens. Maar zodra je ze hebt maak je gelijk van een koude een warme klant/potentieel donateur.
Promoten & werven via social advertising
Dan is er nog de krachtigste manier van alle om online jouw boodschap uit te dragen en te zorgen dat je meer donateurs kan aantrekken. Dit is het ondersteunen en combineren van al de eerdergenoemde middelen via social advertising. Wanneer je dit goed inricht kan je voor een euro of twee al meer dan 1000 mensen bereiken. Daarbij komt dat je de mensen in een verhaal kan meenemen en ze op verschillende (strategisch uitgedachte) momenten kan betrekken bij het doel. Zo laat je ze inzien wat er speelt wat de impact is en hoe ze kunnen helpen. Maak hier een krachtige strategie omheen die emotie en informatie zo toepast, dat het de doelgroep aanzet tot denken en actie nemen!
Mocht je over dit alles meer informatie willen kan je altijd contact met ons opnemen via info@ap-ecom.nl, of vraag op de website een strategie gesprek aanvragen. Dan vertellen we je er met alle liefde meer over!
Heel veel succes!
Team Ap-ecom.