Verhoog Non-Profit Donaties Met Deze 5 Woorden
Beeld je eens in, je hebt een hotel geboekt om eens lekker te ontspannen en jezelf te belonen na een lange periode hard gewerkt te hebben. Bij de entree in de lobby sluit je netjes aan in de rij vol met wachtende mensen die aan dezelfde vrije tijd toe zijn als jijzelf. Tijdens het wachten besef je dat elke boeking hetzelfde proces doorloopt, alsof iedereen slechts een nummertje is. Totdat je zelf aan de beurt bent en hartelijk wordt begroet bij je voornaam en uiteindelijk wordt doorgestuurd naar je hotelkamer. Sterker nog, bij binnenkomst van je kamer zie je een briefje liggen met daarop een handgeschreven tekst, ondertekend door iemand van het hotelpersoneel: "Beste heer/mevrouw, deze kamer is schoongemaakt door *naam*. Ik wens u een prettig verblijf toe!". Doordat iemand de moeite neemt om een kaartje te schrijven met daarop zijn of haar naam, wordt je verblijf direct een stuk persoonlijker en zul je de waardering direct voelen. In het genoemde voorbeeld gaat het om kleine details van persoonlijke aandacht welke van wezenlijk belang kunnen zijn. Ook wanneer het gaat om donaties voor je non-profit organisatie. In deze blog behandelen we vijf woorden die het aantal donaties van jouw organisatie doen verhogen én ze zijn ook nog eens direct toepasbaar!
1. Klein
Het gebruik van dit woord kan de donateur laten beseffen dat een klein bedrag van grote waarde kan zijn. Veel mensen onderschatten hun bijdrage en denken dat hun maximale bedrag nog steeds te weinig is om op vooruit te kunnen. Daarnaast is gebleken dat men eerder bereid is om "een kleine donatie van 5 euro" te doen dan "een donatie van 5 euro". Houd wel rekening met je doelgroep, want de interpretatie van de hoogte van geldbedragen is subjectief en kan bij verkeerd gebruik potentiële donateurs afschrikken.
2. Onmiddellijk/Direct
Marketeers hebben ontdekt dat door gebruik te maken van de woorden "onmiddellijk" of "direct" de conversies zullen toenemen. Hierbij wordt er wel een onderscheid gemaakt tussen voldoening welke onmiddellijk/direct tot stand komt (bijvoorbeeld in aankoop in een fysieke winkel) en welke niet onmiddellijk/direct zichtbaar is (bijvoorbeeld een donatie). Ons brein verlangt naar onmiddellijke voldoening, omdat consumenten beseffen dat ze direct hun problemen op kunnen lossen of direct beloond kunnen worden. Daarom is het de uitdaging om datzelfde gevoel te geven bij donaties. Dit kan door simpelweg een bedankje of een inzicht van wat voor impact de donatie heeft.
3. Deskundigheid
Dit woord is gebaseerd op een van de zeven principes van Cialdini, namelijk autoriteit. Tandpastareclames zonder een expert te betrekken zijn tegenwoordig niet meer te bedenken. Men luistert nu eenmaal eerder naar deskundig (lijkend) advies. Breng daarom de deskundigheid en ervaring van je team in je communicatie naar buiten.
4. U/Jij
Denk nog eens aan het hotelpersoneel van eerder in deze blog. Je kunt je vast inbeelden dat een persoonlijke begroeting een grotere impact zal hebben dan wanneer je als iedere andere klant wordt aangesproken. Net als wanneer de handgeschreven kaart ineens een voorgedrukt kaartje is, die duizenden mensen exact hetzelfde zullen ontvangen. De persoonlijke twist houdt je betrokken en je zult de informatie bewuster op je nemen. Hier is de uitdaging om niet griezelig over te komen wanneer je bijvoorbeeld iemand bij zijn naam noemt zonder dat je diegene ooit hebt ontmoet. Daarom is het gebruik van u/jij belangrijk. Dit om de persoonlijke twist te behouden en niet geautomatiseerd over te komen.
5. Omdat
Uit onderzoek is gebleken dat het geven van een reden leidt tot meer mensen die aan je verzoek willen voldoen, ongeacht of de kwaliteit van deze reden. Dus ondanks dat de reden van de donatie overduidelijk kan zijn voor een non-profit organisatie, kun je gepaard met het woord ‘omdat’ altijd een rechtvaardiging afleggen.
Uiteindelijk zal het gebruik van deze woorden een aanvulling moeten zijn op de aantrekkingskracht van jouw (marketing)activiteiten. Probeer ze daarom met de juiste balans toe te passen en niet alles in een zin te stoppen. De boodschap van jouw organisatie moet namelijk ook zo natuurlijk mogelijk overkomen. Houd het daarom simpel, probeer de woorden in je geheugen te griffen, en denk eraan terug bij het schrijven van je eerstvolgende bericht of advertentie.
Mocht je er zelf niet volledig aan uit komen of ontstaan er nog andere vragen? Laat het ons graag weten en wij zullen direct contact met je opnemen!
Team AP E-com.