ONLINE DONATEURS WERVEN DOOR MIDDEL VAN DE CUSTOMER JOURNEY

Als goed doel ben je altijd op zoek naar donateurs. Maar roekeloos advertenties laten zien aan een grote doelgroep werkt tegenwoordig niet meer. Wil je meer donateurs krijgen voor jouw organisatie? Kijk dan naar welke content (potentiële) donateurs nodig hebben in de verschillende fases van de customer journey. Je kunt niet verwachten dat iemand die nog niet bekend is met jouw doel al meteen gaat doneren, toch? Timing is dus key! In deze blog vertel ik je hoe je aan de hand van het See-Think-Do-Care model van Google meer donateurs kunt werven voor jouw goede doel.

null


SEE - (Bekendheid creëren, eerste contact)

In deze fase van het model bereik je zoveel mogelijk potentiële donateurs die (vrijwel) niet bekend zijn met je organisatie. Het is daarom belangrijk om ze kennis te laten maken met je goede doel, zorg hierbij voor een top of mind awareness.

De mensen die je in deze fase bereikt zijn nog niet geïnteresseerd in doneren, ze willen eerst meer te weten komen over je organisatie. Dit kun je doen door gebruik te maken van goede targeting op de juiste kanalen. Het schrijven van blogs of het laten zien van visuele content is in deze fase ideaal.

null


THINK - (Overweging, potentiële donateur erkent behoefte)

In de Think-fase is het belangrijk om potentiële donateurs te betrekken bij jouw doel. In deze fase target je op potentiële donateurs die al gerichter op zoek zijn naar je organisatie. Doordat potentiële donateurs nu gericht zoeken, is het perfect om een social campagne in te zetten.

Geef potentiële donateurs nog meer informatie én nog belangrijker: zorg dat er interactie tussen je organisatie en de donateur ontstaat, dit kan doormiddel van een white paper, een quiz, een petitie of door simpelweg te reageren via social media. Er zijn natuurlijk nog talloze andere manieren om interactie te krijgen... be creative! ;)

null


DO - (Er wordt een donatie gedaan)

In de Do-fase is het belangrijk om de donateur ook daadwerkelijk te overtuigen van een donatie. Gebruik in deze fase de juiste strategie en targeting. Zet advertenties in om donateurs naar je website te sturen, waar ze vervolgens kunnen doneren. De opmaak van je website en advertentie is erg belangrijk, kijk wat voor jouw organisatie het beste werkt!

Hoe persoonlijker hoe beter. Het is algemeen bekend dat personalisatie steeds belangrijker wordt. Mocht je het e-mailadres hebben van donateurs, benader ze dan doormiddel van een persoonlijke e-mail. Daarnaast is het belangrijk om in te spelen op de emoties van de donateur.

null


CARE - (Behoud en vergroten klantwaarde)

Het is je gelukt, je hebt een donatie gekregen. Hoe mooi zou het zijn als deze donateur ook langdurig blijft doneren? Om hiervoor te zorgen is de Care-fase uiterst belangrijk. Zorg ervoor dat je donateur tevreden blijft en bouw een relatie op. Als een donateur enthousiast over jouw goede doel is, is de kans groot dat hij/zij dit deelt met familieleden en vrienden. Je kunt dus veel meer donaties halen uit tevreden donateurs. 

Bedank donateurs voor hun donatie doormiddel van een bedankpagina. Blijf donateurs maandelijks informeren over de vorderingen van de organisatie en geeft interessante updates. Daarnaast kun je ook vragen of ze een review willen achter laten of zelf content willen delen via hun eigen social media. Zorg in ieder geval dat donateurs altijd tevreden blijven!

null


Besteed evenveel aandacht aan alle fases van het See-Think-Do-Care model. Een goede strategie is essentieel! Wij zijn ervan overtuigd dat door middel van de juiste inzet van het See-Think-Do-Care model, je langdurig meer donateurs voor jouw goede doel krijgt. Vind je het zelf lastig om de juiste strategie uit te werken? Wij helpen je graag, onze experts hebben namelijk al jaren ervaring met het juist inzetten van dit model. Neem gerust contactmet ons op voor een virtuele kop koffie.


Heel veel succes!

Team Ap-ecom.