FACEBOOK INZETTEN VOOR MEER RESULTAAT

Als non-profitorganisatie is het je doel om jouw organisatie dichter bij zijn missie te brengen. Sociale medianetwerken, zoals Facebook, kunnen hiervoor een geweldig hulpmiddel zijn. Facebook heeft enorm veel mogelijkheden om je vooruit te helpen, als je er op de goede manier gebruik van maakt. In deze blog vertellen we je hoe je het meeste uit Facebook kan halen. Daarnaast behoeden we je ook voor de valkuilen die Facebook kan hebben.

Waarom Facebook gebruiken?

Er zijn verschillende redenen waarom dat Facebook een goed platform kan zijn voor goede doelen. Wij zetten ze hieronder voor je op een rij:

1. Als goed doel kun je via Facebook een online inzamelingsactie beginnen. Hoe je dit kunt starten vind je hier.

2. Facebook is een (gratis) platform om je campagnes te promoten.

3. Via Facebook kun je het bewustzijn van je doelgroep vergroten. Daarnaast is het een uiterst geschikt platform om relaties met je doelgroep te onderhouden.

4. Via Facebook kun je het verhaal van je goede doel vertellen en de impact die het goede doel heeft laten zien aan je doelgroep.

De valkuilen van Facebook

Naast dat Facebook het ideale platform is om je verhaal te vertellen, heeft het ook een aantal valkuilen.

1. Hoewel Facebook technisch gratis is, betekent het algoritme dat veel van je berichten slechts door een klein deel van je fans worden gezien. Het kan daarom moeilijk zijn om een aanzienlijk bereikt te krijgen zonder advertenties in te zetten. Veel marketeers raden daarom aan om Facebook te behandelen als advertentieplatform in plaats van en echt sociaal medium. Wij raden onze klanten ook aan om meer energie in Facebook-advertenties te steken dan in organisch onderhoud.

2. Het kan moeilijk zijn om resultaten op Facebook bij te houden en het is heel gemakkelijk om veel tijd te besteden aan zeer vage resultaten. “Likes” zijn op zichzelf niet bijzonder waardevol, zorg ervoor dat je een duidelijke strategie hebt voordat je aan Facebook begint.

3. De keerzijde van interactie met het publiek is dat je ook een platform geeft aan mensen die een hekel hebben aan jouw goede doel, of jouw standpunten.

Haal het meeste uit Facebook

1. Stel duidelijke doelen voor je berichten (zoals gebruikersfeedback, klikken, conversaties)

2. Goede content is de sleutel voor een goede betrokkenheid en een goed rendement op Facebook.

3. Ontwikkel strategische, goed geteste advertentiecampagnes om het meeste uit dit krachtige advertentieplatform te halen.

4. Spoor fans aan om geld in te zamelen voor jouw goede doel via de Facebook fondsenwervingsfunctie.

5. Maak gebruik van video’s. Video content wordt 12 keer meer gedeeld dan content met tekst of afbeeldingen.

Neem de tijd om je Facebook-analytics te bekijken en te begrijpen. Maak je content waardevol en professioneel. Geef altijd prioriteit aan je supporters en donateurs. 

Het is essentieel dat je tijdens het maken van de strategie beslist wat succes voor jouw organisatie betekent en hoe je dit precies gaat meten. Meten, evalueren en beslissen zijn dan ook cruciaal!

Heb jij hulp nodig bij het bedenken van een Facebookstrategie of het inzetten van FacebookAds, neem dan contact met ons op. We helpen je graag!