De wereld heeft meer dan ooit goede doelen en non-profitorganisaties nodig. Hoewel goede doelen steeds beter presteren op het gebied van online marketing, hebben te veel bedrijven nog niet genoeg basiskennis om de beste resultaten te halen. Er is nog veel ruimte voor goede doelen om in de toekomst online uit te blinken. In deze blog leer je hoe goede doelen digitale marketing kunnen inzetten om het bewustzijn te vergroten, een vrijwilligersbasis op te bouwen én vooral donaties te genereren. We nemen je mee in de digitale marketing trends van 2020!
Goede doelen krijgen gratis marketingondersteuning van Google.
Als je een non-profitorganisatie bent, biedt Google een advertentietegoed van $10.000 euro per maand. Dit bedrag kun je inzetten om de naamsbekendheid te vergroten en om donaties binnen te halen. Dit komt neer op een dag budget van US $329. Door de valuta zal dit niet precies €329 zijn, maar je ziet dat dit een hoog advertentiebudget is! Voor meer informatie over hoe je toegang tot dit budget krijgt kun je kijken op GoogleAdGrants of op het YouTube kanaal van Google dat speciaal voor goede doelen is opgericht.
Ondersteuning voor goede doelen door andere grote digitale marketingmerken
Naast Google ondersteunt een groot aantal andere bedrijven goede doelen. Wij adviseren om altijd te vragen of er een gratis versie of een versie met korting beschikbaar is, zelfs als dit niet op de website aangegeven wordt. Wij zetten er een aantal voor je op een rij:
Goede doelen hebben meestal geen grote budgetten om aan marketing te besteden, dus maak optimaal gebruik van de gratis tools die voor jou beschikbaar zijn. Zodra deze actief zijn, heb je de tijd om na te denken over wat je verder nog wil inzetten. Bepaald wat voor een budget je te besteden hebt aan marketing en zoek uit op welk gebied je nog hulp kunt gebruiken van een bureau.
Aan de slag met een digitale marketingcampagne
Budgetten spelen natuurlijk altijd een rol. Hoewel zorgvuldig beheer van fondsen essentieel is voor alle goede doelen, is het zelfs nog belangrijker voor kleinere goede doelen om te investeren. Met middelen die zo kostbaar en zo schaars zijn, moeten goede doelen een afweging maken hoe ze hun marketingbudget het beste kunnen gebruiken. De eerste stappen om je uitgaven zo effectief mogelijk te gebruiken zijn:
Websites van Goede Doelen
Je website is dé online etalage van je goede doel. Het is waar je je waarden kunt laten zien, de aandacht voor je doel kunt trekken én waar je mensen kunt aanmoedigen om te doneren. Maar ondanks het belang van websites lopen veel goede doelen mis omdat ze simpelweg de basis niet aanpakken. Hier zijn onze tips voor websites van goede doelen:
Gebruik het beste webplatform voor goede doelen: WordPress
Voor een goed doel is het absoluut essentieel dat de website wordt gebouwd op een gebruiksvriendelijk, gemakkelijk aanpasbaar platform. Wij raden aan om WordPress te gebruiken. Waarom?
Call to action
De eerste stap die elk goed doel zou moeten nemen, is om de website goed te maken. Dit betekent dat je ervoor moet zorgen dat je website gebruiksvriendelijk en toegankelijk is en dat deze een sterke call to action heeft. Zo wordt er duidelijk wat de meest gewenste actie van je bezoeker is. Voor de meeste goede doelen zal dit een combinatie van bewustwording en fondsenwerving zijn. En nog belangrijker: maak je missie, doel en waarden duidelijk.
Goede doelen die in digitale marketing voor de toekomst investeren, zouden hun website ontwerp moeten herzien en gebruik maken van een krachtige call to action: gebruik gezichten, dit maakt het een stuk echter en persoonlijker! Goede doelen zouden daarnaast ook moeten werken aan een gebruiksvriendelijke website, dit maakt het navigeren op de website makkelijker.
Goede doelen die sociale media gebruiken
Sociale mediamarketing is een belangrijk element van de digitale marketingstrategie van elk bedrijf. Het biedt met name goede doelen een enorme kans om hun boodschap te verspreiden en in contact te komen met potentiële fondsenwervers en donateurs. Goede doelen die hun digitale aanwezigheid in de toekomst willen vergroten, zullen innovatief moeten zijn op sociale media en gebruik moeten maken van de vele beschikbare kanalen, zoals:
Er zijn zoveel sociale kanalen, maar probeer ze niet allemaal te gebruiken. Blijf bij de kanalen waarbij je je sterke punten kunt laten zien en waar je het beste in contact komt met je doelgroep. Social media kost veel tijd om te beheren, dus zorg ervoor dat je niet te veel tijd besteed aan allemaal verschillende kanalen. Je kunt beter een paar kanalen goed beheren. Daarnaast is het belangrijk om niet op elk kanaal dezelfde content te plaatsen, zorg ervoor dat de sociale media kanalen die je gebruikt complementair aan elkaar zijn. Het ene kanaal moet het andere kanaal aanvullen.
SEO voor goede doelen
SEO (zoekmachineoptimalisatie) is het proces waarmee bedrijven de zichtbaarheid van hun website in de zoekresultaten van Google kunnen verbeteren. Voor goede doelen is het belangrijke discipline op het gebied van digitale marketing, omdat ze zo in staat zijn om een merk op te bouwen en bekendheid te creëren.
Hoewel goede doelen met een grote naam kunnen investeren in TV-advertenties etc. om hun boodschap te verspreiden, zouden goede doelen allemaal moeten investeren in SEO om hun zichtbaarheid te vergroten bij het zoeken naar termen die in verband staan met hun doel. In de toekomst van digitale marketing voor goede doelen zullen slimme goede doelen hun SEO kansen benutten door:
Bewustzijn opbouwen
Met zoveel goede doelen in Nederland kan het voor ondersteuners moeilijk zijn om het goede doel te vinden dat bij hen past. Iedereen wil goede doelen ondersteunen, maar het is onmogelijk om alle goede doelen te ondersteunen. Elk goed doel moet daarom mensen precies laten weten wat hun doel is en hoe ondersteuning hen kan helpen.
Digitale marketing kan goede doelen in staat stellen hun doel onder de aandacht te brengen, zelfs als je niet de grotere budgetten hebt om te adverteren op TV. Zoekmachineoptimalisatie is bijvoorbeeld een hele sterke methode om ervoor te zorgen dat jouw goede doel wordt weergegeven wanneer mensen zoeken naar relevante termen.
Het belang van mobiele marketing voor goede doelen
Het begint met een mobielvriendelijke website. Is jouw site geschikt voor mobiele gebruikers?
De mogelijkheden van mobiele marketing voor goede doelen zijn groot. Tekst-naar-donatieservices zijn een gebruiksvriendelijke, goedkope manier om je geldinzamelingsinspanningen via mobiel te ondersteunen. Slimme goede doelen zullen profiteren van bestaande mogelijkheden van mobiele marketing en hun creativiteit gebruiken om het publiek op nieuwe manieren te bereiken op mobiele apparaten.
De toekomst van digitale marketing voor goede doelen zal sterk afhankelijk zijn van mobiele marketing, omdat het een format is waarmee goede doelen op precies het juiste moment met hun publiek kunnen communiceren. Zie je een geldinzamelingsevent in jouw stad? Doneer nu op je mobiele telefoon. Net gedoneerd? Tweet ons nu vanaf je mobiele telefoon om het ons te laten weten. Een “selfie” gemaakt met een van onze inzamelingsacties? Zet het op Instagram en we delen het met onze volgers.
Een verstandige investering voor budgetbewuste goede doelen
Goede doelen werken vaak met zeer beperkte budgetten en het is belangrijk dat elke cent die wordt uitgegeven, het goede doel helpt om hun boodschap te verspreiden en uiteindelijk hun doelen te bereiken, of het nu gaat om bewustwording, fondsenwerving of werving van vrijwilligers.
Digitale marketing is de meest kosteneffectieve manier om een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Als het goed wordt gedaan, kunnen digitale technieken zoals zoekmachineoptimalisatie (SEO), betaalde zoekadvertenties (SEA) en sociale media goede doelen in staat stellen om zeer snel grote aantallen mensen aan te spreken.
Digitaal is ook een arena waarin brand advocacy echt tot zijn recht komt. Loyale supporters van goede doelen willen ongetwijfeld graag de gelegenheid aangrijpen om je te helpen met de bewustwording van het goede doel verder op te bouwen. Door te investeren in digitale marketing, kunnen goede doelen hun supporters beter motiveren om ook echt waardevol te zijn.