5 CONTENT MARKETING TIPS VOOR GOEDE DOELEN

Marketing – zoals iedereen weet, is een van de belangrijkste wapens van bedrijven. Het kan een belangrijk hulpmiddel zijn om een succesvol goed doel te laten groeien. Daarnaast kan het goede doelen helpen met het vergroten van de bekendheid en het versterken van het merkimago. Wanneer goede doelen meer energie stoppen in waardevolle en interessante content, kunnen ze hun doelgroep via verschillende kanalen aantrekken. Dit terwijl ze efficiënter websiteverkeer opbouwen en conversies en merkloyaliteit stimuleren.

Op het gebied van content marketing zijn er talloze mogelijkheden om je doelgroep te interesseren. In deze blog geven we je alvast 5 tips om een effectieve content marketingstrategie te ontwikkelen. Dit kan je op weg helpen om meer supporters voor jouw goede doel te bereiken. 

Tip 1: Verzamel e-mailadressen via de website

Het opstellen van een e-maillijst is een uiterst geschikte methode om je lijst met potentiële donateurs te vergroten. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is op je website naar het e-mailadres van bezoekers te vragen. Zorg er wel voor dat je een unieke aanbieding doet zoals een white paper of een uniek filmpje. Mensen laten hun e-mailadres namelijk niet voor niks achter. Zorg er daarnaast voor dat je e-maillijst actief blijft door constant met abonnees te communiceren via een nieuwsbrief of blog.

Tip 2: Maak je blog up-to-date met nieuwe content

Door je blog regelmatig up-to-date te houden blijf je in een gunstige positie op de ranglijst van Google. Zo bied je je doelgroep interessante content en blijf je daarnaast ook nog eens goed vindbaar. Regelmatige betrokkenheid door middel van educatieve en consistente blogposts zal nog meer steun van je supporters oproepen. Dit doe je door hen aan te moedigen jouw boodschap met andere te delen en te doneren aan je goede doel.

Tip: Voeg een call-to-action toe aan het einde van elke blogpost. Op deze manier maak je het voor je lezer gemakkelijk om een bericht te doneren of delen.

 Tip 3: Bied je supporters unieke content door middel van segmentatie

Wanneer iemand een donatie heeft gedaan, is het erg belangrijk dat je probeert om een goede relatie op te bouwen met deze donateur. Je wilt immers dat deze meer dan één donatie doet, toch? Door constante en authentieke communicatie met je donateurs te onderhouden, kun je hun band met het goede doel versterken en ze inspireren om je te blijven steunen.

Door middel van segmentatie kun je elke unieke groep supporters voorzien van de juiste content. Om je een beetje op weg te helpen geven we een aantal voorbeelden van groepen waarin je je supporters kunt onderscheiden:

  • Blogabonnees
  • Bedrijven waaraan ze hebben gedoneerd (unieke interesses)
  • Donatiebedrag (je kunt donateurs opsplitsen op basis van hoeveel ze hebben gedoneerd)
  • Donatiefrequentie (frequente donateurs moeten een speciale lijst krijgen)
  • Vrijwilligers

Tip 4: Leg de focus op storytelling

Als je blijvende en impactvolle betrokkenheid bij je sociale media wilt, dan moet je visuele content plaatsen. Uit onderzoek blijkt dat Facebook foto’s 84% meer doorklik mogelijkheid, 104% meer reacties en 54% meer vind-ik-leuks lokken dan een normaal bericht. Door middel van visuele verhalen ben je in staat om emotionele banden met je supporters aan te gaan en kun je ze aanzetten tot actie. Denk goed na welke content interessant is voor jouw doelgroep en speel hierop in. 

Tip 5: Maak gebruik van een nieuwsbrief

Nieuwsbrieven zijn een geweldige manier om betrokkenheid te behouden en groei te stimuleren. Je kunt namelijk constant communiceren met zowel je donateurs als potentiële donateurs. Om je doelgroep te voorzien van een goede nieuwsbrief raden we je aan om gebruik te maken van de volgende tips:

  • Stuur een gepersonaliseerde e-mail na aanmelding – Het verzenden van gepersonaliseerde e-mails direct nadat een donateur zich heeft aangemeld, is een geweldige manier om een directe verbinding tot stand te brengen die dieper gaat dan een normale automatische e-mail.
  • Frequentie – Het is belangrijk om je nieuwsbrief elke week/twee weken/maand consequent op dezelfde dag te sturen. Je supporters zullen aan je schema gewend zijn en sommigen zullen misschien teleurgesteld zijn als je je er niet aan houdt.
  • Voeg knoppen toe die linken naar je sociale media – Zo kun je de interactie aangaan met je supporters. 

Kortom, content marketing is een krachtig instrument dat goede doelen kunnen gebruiken om relaties met supporters en donateurs tot stand te brengen en te onderhouden. Maak gebruik van de praktische tips die in deze blog zijn behandeld en je zult verbeterde betrokkenheid en merkbare groei van je goede doel binnen de kortste keren merken! Mocht je nog vragen hebben of een keer met ons willen sparren over hoe jij het beste gebruik kunt maken van content marketing, dan kun je altijd contact met ons opnemen.